kultura organizacyjna w firmie

Kultura organizacyjna w biznesie – na czym polega i jaką rolę pełni?

Przedsiębiorca zakładający firmę i zatrudniający pracowników zobowiązany jest do zarządzania zasobami ludzkimi i finansowymi. Kiedy będzie robił to prawidłowo i podejmie dodatkowe czynności, będzie mógł liczyć na efektywną pracę i adekwatne zyski. Do osiągnięcia wyznaczonych sobie celów niezbędna jest kultura organizacyjna firmy.

Co to jest kultura organizacyjna? Na czym polega? Jaką rolę w firmie pełni kultura organizacyjna? Odpowiedzi znajdują się poniżej!

Czym jest kultura organizacyjna?

Na początku warto poznać definicje kultury organizacyjnej. W dużym skrócie można powiedzieć, że jest to stworzenie odpowiedniej atmosfery w firmie. Dzięki niej zarówno pracownicy, jak i przełożeni będą czuli się dobrze i chętnie wykonywali swoje obowiązki zawodowe. Z punktu widzenia taka kultura powinna obejmować nie tylko klimat panujący w firmie, ale przede wszystkim zbiór zasad, norm, systemów wartości, czy też określone zachowania.

Jeżeli w firmie przedsiębiorca zadba o kulturę organizacyjną, to pracownicy będą skutecznie podejmowali wspólne działania. Znacznie rzadziej będą pojawiać się między nimi konflikty bądź negatywne emocje. Ponadto praca w firmie będzie lepiej zorganizowana, a cały zespół wspólnie dążył będzie do wyznaczonych celów.

Kultura organizacyjna w firmie a system wartości

Najważniejszym elementem kultury organizacyjnej w firmie są przyjęte wartości. Bez względu na to, czego będą dotyczyć, powinny stanowić swego rodzaju podpowiedzi dla pracowników. Głównie chodzi o to, aby nakierowali swoje myśli i działanie na jak najlepszą realizację celów i wizji firmy.

Przygotowując system wartości, pracodawca powinien wziąć pod uwagę możliwość ich zastosowania każdego dnia. Poza tym pracownicy muszą je przyjąć i odzwierciedlać w swoim zachowaniu. W innym przypadku poziom kultury organizacyjnej nigdy nie będzie zadowalający.

Jakie wartości wybrać?

Wszystko zależy od tego, czym zajmuje się firma i co chce osiągnąć. Przykładowo może być to lepsze praca zespołu, szacunek dla innych bądź działanie na rzecz interesów klientów.

System wartości nie miałby większego sensu, gdyby wcześniej nie została określona także wizja firmy. Tak naprawdę te dwa elementy bez siebie nie istnieją.

Wizja powinna zostać sporządzona w formie tekstu, być szczera i jak najbardziej trafna. Jeśli uda się taką przygotować, to zwiększą się szanse, że przekonają się do niej nie tylko pracownicy, ale też osoby współpracujące z firmą – niezatrudnione w niej bezpośrednio. Na przykład dostawcy lub klienci.

Kiedy wizja będzie opracowana, to można przejść do definiowania wartości oraz celów do zrealizowania. Kolejnym istotnym krokiem jest zamiana słów w czyny. Nic tak bowiem nie motywuje pracowników, jak przykład ze strony pracodawcy. Zresztą skoro mowa o osobach zatrudnianych, to należy wiedzieć, że powinny one także wyznawać przyjęte wartości lub nie mieć nic przeciwko, aby się do nich przystosować. O ten aspekt kultury organizacyjnej warto zadbać już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej.

Co ciekawe, istotnym elementem jest także przedstawienie historii firmy w formie narracji. Będzie miała ona wpływ na wizerunek. W kulturze organizacyjnej nie może zabraknąć też odpowiedniego miejsc do pracy. Dla pracowników znaczenie ma nie tylko pomieszczenie, ale również lokalizacja, wyposażenie i estetyka wnętrza.

Jakie korzyści przynosi firmie kultura organizacyjna?

kultura organizacyjna
Źródło: Pexels.com

Kultura organizacyjna z całą pewnością ma korzystny wpływ na firmę, jej działanie i rozwój. Pewnie niektóre osoby zadają sobie pytanie, jak to w ogóle jest możliwe. Odpowiedź jest bardzo prosta.

Przede wszystkim, kiedy pracownicy poznają wizję i wartości firmy, ich świadomość dotycząca założonych celów po prostu wzrośnie. Mając określony kierunek, łatwiej będzie im utożsamiać się z firmą. Dążyć do jej rozwoju.

Zresztą wartości są korzystne dla całego zespołu. W tym także samego przedsiębiorcy.

Co gwarantuje kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna i założone wartości gwarantuje pracownikom, że ich szef sam będzie chciał osiągnąć sukces i dążyć do założonych celów. Dlatego też będą wiedzieć, że pracodawca nie będzie unikał stosowania się do zasad, a jego zarządzanie daną grupą będzie obiektywne i równe. Zresztą dla pracodawcy jest to szansa na zbudowanie silnego i zżytego zespołu, który będzie wykonywał swoje obowiązki na najwyższym poziomie.

Jak wspomniano wcześniej, kultura organizacyjna wymaga również stworzenia odpowiednich warunków pracy. Kiedy uda się to wszystko osiągnąć, pracownicy będą równie chętni do podejmowania działania indywidualnego i grupowego. Plusem kultury organizacyjnej jest też ułatwienie zarządzania zespołem i zwiększone szanse na zainteresowanie potencjalnych pracowników pracą w firmie.

Jakie rodzaje kultury organizacyjnej można wyróżnić?

Rodzaje kultury organizacyjnej opracowali amerykańscy naukowcy i wyodrębnili:

  • Kulturę klanu. Osoby do niej należące wyznają zasadę wzajemnego szacunku. Przełożeni są dla pracowników kimś w rodzaju przewodników duchowych. Głównym celem tego rodzaju kultury organizacyjnej jest budowanie zespołu i wspólna praca.
  • Kultura adhokracji. W tym przypadku najważniejsze jest działanie zarówno pracowników, jak i przełożonego. Podwładni powinni wykazywać się inicjatywą, nie bać się przedstawiać swoich pomysłów, a osoby wyżej postawione w firmie są traktowani jako przywódcy.
  • Kultura rynku. Realizacja zadań przez wszystkich członków zespołu, motywacja pracowników oraz osiąganie celów.
  • Kultura hierarchii. Polega na realizacji celów firmy, skutecznym działaniu i zarządzaniu oraz niskich kosztach.

1 comment / Add your comment below

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close