Agencja PR to firma, która zajmuje się budowaniem pozytywnego wizerunku i dbaniem o kontakty z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym w imieniu swoich klientów. Mogą nimi być osoby prywatne lub publiczne, ale częściej chodzi o firmy czy różnego typu organizacje albo instytucje. Działania public relations polegają na komunikowaniu się z różnymi podmiotami, by w sposób rzetelny, wiarygodny i jasny przekazać informacje na temat produktów, działań czy usług świadczonych przez firmy. W ten sposób buduje się zaufanie do firmy czy marki.
Agencja public relations – w czym może nam pomóc?
Jeszcze kilkanaście lat temu wydawało się, że zadaniem każdej firmy jest generowanie jak największych zysków w jak najkrótszym czasie. Bez względu na koszty wizerunkowe czy społeczne. Jednak z czasem okazało się, że odbiorcom czy konsumentom nie są obojętne kwestie etyczne. Firmy nierzetelne, oszukujące klientów, niszczące środowisko czy dyskryminujące pewne społeczności w dłuższej perspektywie tracą, bo klienci czy kontrahenci nie chcą być kojarzeni z nieuczciwą marką. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) odgrywa coraz większa rolę we współczesnym świecie. Z tego też powodu źle kojarzone firmy nieraz nie mogą pozyskać wysokiej klasy specjalistów, gdyż ci nie chcą swoim nazwiskiem firmować tego pewnych, nieakceptowanych społecznie, choć zgodnych z prawem, działań. Jednak nie wystarczy zaprzestać nieetycznych czy nierzetelnych praktyk, by odzyskać – lub zyskać – zaufanie społeczne i zostać uznanym za gracza fair play.
I tutaj z pomocą przychodzi agencja public relations. Nauczy zarząd, jak prowadzić dialog z otoczeniem, jak komunikować się z klientami, jak przedstawiać swoje działania, by być dobrze zrozumianym. Za pomocą narzędzi PR, przy wykorzystaniu wszystkich możliwych kanałów komunikacji i odpowiednio skonstruowanej strategii pomoże w stworzeniu atmosfery zaufania do firmy.
Specjalista ds. public relations – czym się zajmuje?
Zakres działań specjalisty ds. PR może być naprawdę szeroki. Oczywiście istnieją agencje wyspecjalizowane na przykład w relacjach z mediami czy lobbingu, ale profesjonalne firmy PR zwykle świadczą szerokie spektrum usług. Na przykład Commplace – agencja Public Relations zatrudnia specjalistów, którzy zajmują się całym zestawem działań pijarowych. To agencja 360° – tworzy strategie komunikacji, podejmuje działania z zakresu employer brandingu, doskonale sprawdzi się także w zarządzaniu kryzysowym i komunikacji wewnętrznej. Event marketing, relacje z inwestorami, marketing internetowy czy monitorowanie mediów to także obszary jej działalności, podobnie jak audyt komunikacyjny.
Widać więc, że działania PR to rozległy, skomplikowany obszar i warto zainwestować w usługi specjalistów, bo działania dyletantów mogą tylko pogorszyć, zamiast polepszyć wizerunek naszej firmy czy organizacji.